FANDOM

Alexander-osadchiy-spice-dune

Melanż - powszechnie nazywany jest przyprawą. Jest to przyprawa o narkotycznym działaniu, pobudzającym świadomość. Jest wszechobecny w Arrakis, wyczuć go można nawet w powietrzu. Jest drogocennym towarem, który stanowi podstawę handlu w znanym wszechświecie. Odegrał również ważną rolę w rozwoju technologicznym, kulturowym i podróżniczym. Z początku był wytwarzany jedynie na planecie Arrakis, dzięki sprzyjającym czynnikom, ale po śmierci Boga Imperatora - Leto II - narkotyk został odtworzony za sprawą Benego Tleilaxa.

TworzenieEdytuj

Przyprawa powstała na planecie Arrakis, gdzie była produkowana głęboko pod piaskiem. Powstawała w procesie, w którym wydalane przez zarodki czerwiów substancje mieszały się z wodą, tworząc gąbczastą masę przyprawową. Pod wpływem ciśnienia masa eksplodowała, wydostając się na powierzchnię, a intensywny upał i powietrze Arrakis umożliwiały utworzenie się melanżu.

Znaczenie przyprawyEdytuj

Do czasu, nim ród Atrydów przybył na Arrakis, melanż był jedynym zasobem, który był w stanie doprowadzić do upadku imperium. W rezultacie Arrakis przeszedł z dalekiego, biednego i nieistotnego pustynnego świata do bardzo cenionego lenna, a zarządzanie operacjami wydobywania przypraw uznano za prestiżowe, co wciąż pozostawało niezwykle trudnym zadaniem. Zbiory przypraw były niełatwe zarówno przez agresywne i terytorialne czrwie, jak i taktykę partyzancką stosowaną przez Fremenów, którzy byli oburzeni obecnością osób z obcych światów (zwłaszcza agentów imperialnych), którzy zbierali przyprawy dla siebie.

W czasach Boga Imperatora Leto Atrydy II produkcja przypraw znacznie spadła z powodu trzęsień ziemi na Arrakis, a także z powodu pragnienia, aby Leto II miał władzę na tym, kto w jego imperium może spożywać przyprawy i ile zostało użyte. Jednak do tego czasu Leto II zebrał i ukrył duże zapasy przypraw.

CharakterystykaEdytuj

Przyprawa jest podstawą wielu rzeczy codziennego użytku Fremenów - może być przetwarzana w celu stworzenia takich rzeczy, jak papier przyprawowy, włókno przyprawowe lub chemiczne materiały wybuchowe. Można go również udoskonalić tak, aby stworzyć esencję przyprawową lub gaz przyprawowy. W smaku przyprawa porównywana jest do cynamonu, choć mówi się o niej, że jej smak nigdy nie smakuje dwa razy tak samo. Kolor, w różnych powieściach i adaptacjach, przedstawiany jest inaczej - pomarańczowy/brązowy lub niebieski.

WartośćEdytuj

W czasach Imperium Corrino przyprawa była najrzadszym i najcenniejszym towarem w znanym wszechświecie. Mówiono, że był tak cenny, że jedna teczka pełna przypraw wystarczyłaby na kupno całej planety.

Wielkie Domy Imperium były często uważane za bogate i wpływowe, jeśli ich rządzący członkowie mogli sobie pozwolić na regularne spożywanie melanżu lub, co gorsza, gromadzenie go. Jednak gromadzenie zapasów melanżu był ogólnie uważane za bardzo ryzykowne i niebezpieczne przedsięwzięcie, ponieważ imperator, Bene Gesserit, Bene Tleilax, Gildia Odstępów i rywalizujące ze sobą Wielkie Domy mogły potencjalnie uznać takie zapasy za zagrożenie dla ich pozycji w Imperium, a także zagrożenie dla podaży.

Ze względu na monopol przyprawy, znalezienie realnej alternatywy stopniowo stało się przedmiotem zainteresowania niektórych grup - w szczególności Tleilaxu. Kontrola przyprawy podczas rządów Imperium Corrino została później zaćmiona przez Boga Imperatora Leto Atrydę II. Doprowadziło to do długotrwałych prób syntezy przyprawy, co ostatecznie przyniosło pozytywne wyniki dla Bene Tleilax, około 1500 lat po śmierci Leto II. W rezultacie Tleilaxu stali się handlarzami przyprawami i sfinansowali wiele z ich wysiłków poprzez przychody

Wpływ na człowieka Edytuj

Przemiana umysłu - przyprawa może obudzić uśpione części ludzkiego umysłu i rozszerzyć percepcję zmysłową. U niektórych ludzi duże dawki umożliwiały niesamowite zdolności, w tym zdolności przewidywania przyszłości.

Korzyści zdrowotne - przyjmowane regularnie przyprawy zwiększa średnią długość życia i wzmacnia zdrowie (w wielu przypadkach średnia długość życia wzrosła trzykrotnie).

Uzależnienie - przyprawa miała właściwości narkotyczne, co zwiększało popyt na nią. Uzależnienie danej osoby od przyprawy pogorszało się, im częściej się ją spożywało.

Efekty fizyczne - długotrwałe stosowanie przyprawy doprowadziło do przebarwienia ludzkich oczu, przez co całe oko zabarwiło się na niebiesko, doprowadzając do całkowitego zaniku białej barwy bałka - tak zwane Oczy Ibada. Szerokie narażenie na przyprawę tworzyło ogromną zależność fizyczną, która może radykalnie zmienić całe ciało.